Jesus är här!

Titel: Jesus är här!
Författare: Juliet David
Illustrationer: Sylvia Ward

Förlag: Semnos förlag

Kristen Förälder recenserar här en lyft på fliken-bok för de yngre barnen. Boken berättar om en av de viktigaste händelserna i hela bibeln: Jesu födelse! Bilderna talar sitt tydliga språk och de många flikarna bjuder på små överraskningar.

I flikboken Jesus är här! får man läsa om Jesu födelse. Berättelsen börjar med att en ängel berättar för Maria att hon ska få ett barn, och slutar med de tre vise männens gåvor till Jesusbarnet.
Berättelsen engagerar barnet med frågor där svaren finns bakom flikarna. Vad tittar herdarna på? Varför är djuren i stallet jätteglada?

Historien om Jesu födelse skildras i korta drag. Man får veta hur det började, var han föddes och hur det var i stallet. Man får veta att änglarna berättade för herdarna var man kan finna lilla Jesus, och man får veta att tre vise män kom på kameler och vad de hade med sig. Kort sagt det viktigaste.

Förutom de mänskliga karaktärerna är djuren ständigt närvarande i berättelsen som betraktare bakom flikar.

Bilderna är färgglada och enkla och de små djuren är väldigt rara och gulliga.

Texten är utformad så att man först läser om vad som händer, för att sedan i kursiv text läsa att man ska lyfta på fliken för att få veta varför, eller vad som ska hända. Berättelsen berättas på några få korta meningar. Språket är okomplicerat, men på några stället är orden, exemplevis betydelsefull och finna, något svåra för den ålder en flikbok vanligtsvis riktar sig till.

Men boken är ändå allt i genom gullig och lätt att förstå. Mycket tack vara bilderna som talar sitt tydliga språk. Författaren har heller inte varit återhållsam vad gäller flikar. Andra gången vi läste boken upptäckte vi små flikar vi hade missat första gången. De mindre flikarna döljer söta djur, och man kan inte låta bli att le lite åt sovande möss och ulliga får. Flikarna och sidorna i boken är något tjockare än vanligt bokpapper, men långt ifrån av kartongbokskvalité. Därför kan jag tänkta mig att en ettåring eller tvååring river sönder flikarna fort.

Jag själv har en fyraåring och en sexåring och för dem passade boken och kvalitén bra. Båda sexåringen och fyraåringen gillade boken. Kanske gillade min fyraåring boken något mer, men när de bokstavligen slogs om boken och bråkade om vem som skulle läsa den först kan man gott säga att den var uppskattad. Och den förälder som läser boken med sitt barn kan räkna med att upprepade gånger få höra:

–En gång till!

Recenserat av Jessica Strömberg