Draken som hittade en skatt

Titel: Draken som hittade en skatt
Författare: Jan Fearnley
Illustration: Jan Fearnley

Förlag: Libris

Kristen Förälder recenserar draken som hittade en skatt, skriven och illustrerad av Jan Fearnley. En stor och farlig drake möter en liten och orädd pojke. Vad ska hända? Vad är det för skatt draken hittar? Vad ger boken för budskap och eftersmak. Vad tycker barnen om boken? Här grävs svaren fram och analyseras.

Draken som hittade en skatt är en bilderbok för barn med korta texter och färgsprakande bilder. Boken vänder sig till de mindre barnen som älskar texter som innehåller många BANG, BRAK, KLAMP och RYT och ett och annat skratt. Draken är stor och farlig och vill ha en skatt NU GENAST, men han har nog inte riktigt räknat med vad som händer om man väcker en liten pojke mitt i natten.

Pojken i boken är en litet barn som ännu inte har ett språk och som har blöja, till drakens stora förtret, och är alldeles orädd. Draken är en jättestor, färgglad, otålig och ilsken drake som både kan spruta eld och prutta lila rök.

Boken inleder med budskapet: Kärleken är störst av allt. När vi först får möta pojken är draken arg och otålig, medans pojken är glad och fnittrig. Sedan vänder det och draken börjar mjukna lite och vill visa pojken allt han kan medans pojken blir ledsen och börjar gråta. Draken gör allt han kan för att trösta det lilla barnet. Mot slutet av boken har all ilska och alla tårar bytts ut mot närhet, glädje och det största av allt: Kärlek.

Budskapet är klockrent för den vuxna högläsaren, men de mindre barnen kan undra var skatten var någonstans? Vilket öppnar för en diskussion där man pratar om vad som är verkliga skatter här i livet.

Boken innehåller en rik samling av ord och ordvalen fyller på barnens ordförråd. Ord och förklaringar som vecklade ut, vaggade, fumlade, klämde ihop och skrynklade ihop varvas med beskrivningar som sprakade, glittrande, bubblade, mullrade och magiskt. Språket känns allt annat än fattigt och är mer än tillräckligt även för min lite äldre son på sju år.

Det börjar läskigt och det kittlar lite i magen på de små, vad ska den farliga draken göra? Genom glittrande ord och snabba flygningar vandrar boken fram till det största av allt: Kärleken. Och när vi börjar närma oss svaret på gåtan om var skatten gömmer sig någonstans är bokens magiska kärlek så vacker att jag börjar rysa över hela kroppen.

Men ett barn som ser de färgsprakande bilderna snarare än det underliggande budskapet kan behöva hjälp av den som står för högläsningen. -Men han hittade ju ingen skatt? Undrar min son och jag får gå in på den så välbehövliga förklaringen om vad verkliga skatter är. Vips har ett fint samtal startats och både barn och vuxna får lära sig en hemlighet om livet och vad som är värdefullt på riktigt. En färgsprakande, magisk och rolig bok som startar djupa samtal, med andra ord, en riktigt bra bok!